Rumah Kecil Tiang Seribu
usah merinjis awan dalam renyai yang merintik... usah menginai gelap malam dengan ungu warna pelangi





TANAH ANDRIYANA (2002) diterbitkan oleh CESB



Sebahagian dari cerita-cerita leluhur mereka Raden Andriyana - Ahmad Fitri diungkap semula pabila Aliya, terserempak semula secara tidak sengaja dengan saudara pupunya, Fitri Hadi... dalam suasana penuh dendam, curiga dan benci. Setelah berpuluh tahun berlalu, kenapa persengketaan keluarga ini tidak pernah luak?
Mungkinkah sejarah sedih bisa berulang ataupun cinta sebenarnya seindah pelangi yang terpamer selepas hujan



GURINDAM JIWA: HATI ANDRIYANA (2007) diterbitkan oleh Jemari Seni Publishing



Tetamu
ke



Rumah Kecil Tiang Seribu
sejak 18 Mei 2004



   

<< July 2014 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03 04 05
06 07 08 09 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

E-Novel
NYANYIAN TANJUNG SEPI (2005)

Oleh: Noor Suraya


NYANYIAN TANJUNG SEPI (2006) diterbitkan oleh CESB



Dang Bersaudara
[Amai][Anis][Ayang][Inoi][Jijah][Kalas][Sari][Nila]


Tukang Ulas Novel
antubuku
novelcintamelayu
perca
seribu satu malam
ANTOLOGI CERPEN
Buat Menyapu si Ayer Mata


SURAT UNGU UNTUK NUHA (2007) diterbitkan oleh JEMARI SENI




"Nuha, benarkah tidak semua ombak akan menemui pantai?

KERANAMU AIN... (2001) diterbitkan oleh CESB


"Bagaimana aku nak berkahwin dengan orang yang aku tidak cintai, Ain? Fahamilah aku, Ain, jika mencintaimu membawa hukuman mati... aku sudah lama mati."
[Nik Ahmad Adam]




BIRU UNGU CINTA (2003) diterbitkan oleh CESB



"Seandainya terus mencintai Seera adalah suatu dosa... ampunilah keterlanjuranku itu, Tuhan. Sekiranya tak dapat mengasihani Dayang itu suatu kesalahan... ampunilah ketidakupayaanku itu, Tuhan."
[Abdul Fattah]


RINDUNYA KIAN MEMBARA (2004) diterbitkan oleh CESB



"Pabila berkata tentang cinta,
angin pun seakan-akan lupa melepaskan dinginnya; mentari seolah-olah cuba menyembunyikan pijarnya; bulan pula jadi malu-malu untuk mengintai bintang-bintang; angin silir jadi berhenti mendesir; dan kita?
Kita... bagaikan tidak teringin jadi dewasa...."
[Dr Farhana Haji Abu Bakar]



If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



rss feed



 
Thursday, July 03, 2014
[i] Dari Anjung Makcik Raja

Surat Ungu untuk Nuha
2011: Kota Kuala Muda

HAJI YATIM memandang itik-itik yang sedang berenang senang dalam kolam depan rumahnya. Sesekali itik-itik tu memercikkan air dalam kolam tu; sesekali itik-itik kesayangan Alang tu menyelam pula; dan sesekali kemudian pula itik-itik itu berkejaran riang. Sang itik itu sudah berapa keturunan bermaharajalela dalam kolam bunga telepok warna lembayung ini. Kadang-kadang habis kotor depan halaman ni dengan selut dan najis mereka. Kalau Haji Yatim kompelin pada Makcik Raja, isterinya membalas, "Biarlah... nanti saya atau Alang cuci." Isterinya memang sayang pada itik-itik itu. Sepasang yang awal itu pemberian Abang Lah Teksi. Kemudian mula membiak, dan Makcik Raja selalu sahaja akan beri pada orang kalau ada anak-anak itik baharu. Kadang-kadang sahaja dibiarkan anak-anak itu mengikut bapa dan ibu mereka dalam kolam ni. Inilah yang tinggal sepasang itik tua.

Isterinya begitulah, tidak pernah sampai hati hendak makan itik yang dia pelihara. Alang pun begitu. Haiwan peliharaannya semua siap diberi nama. Makcik Raja dengan Alang tu memanglah pelik. Serupa sahaja perangai mereka dua beranak. Apa-apa yang mereka pelihara, mereka jadi sedih untuk makan. Mujurlah mereka tidak jadi kasihan untuk makan beras yang ditanam sendiri pula. Kalau tak, kenalah Haji Yatim beli beras kampit di kedai.

            Mata Haji Yatim yang dalam itu memandang ke arah sawah bendangnya. Padi sudah masak, dan sekarang pekerja-pekerja sedang sibuk mengetam padi sebelum musim hujan tiba. Seharian ini kerja mereka hanyalah memuatkan padi ke dalam gudang di kilang sahaja. Esok padi akan mula diproses dan menjadi beras. Kerja-kerja yang memenatkan di bulan puasa begini, tiada siapa yang merungut. Orang yang kerja bendang ni, banyak bersyukur daripada bersungut.

         Alang...

       Anak itu sudah berubah banyak, terima kasihlah pada Nuha yang banyak membantu Alang jadi 'orang'!

 Sejak Alang ada, sebahagian kerja-kerja berat begitu anaknya yang buat. Alang memang cekap mengurus sawah dan kilang padi milik Haji Yatim. Dia sentiasa bekerja dengan tekun dan tidak pernah berkira. Para pekerja semua suka pada Alang. Dia memang periang dan sangat prihatin dengan orang bawahannya. Sayang sungguh la Si Alang ni, belajar jauh-jauh sampai ada ijazah dari Jerman pula tu, berakhir dengan hanya mengurus kilang padi di pekan kecik ini sahaja. Wajahnya dibiarkan pagi petang sambar panas sampaikan kulitnya coklat merelit. Semua menegur penampilan Alang yang berbeza. Kini yang masih kekal hanya rambut dia yang serabut tu sahaja. Kalau datang mood dia malas pergi bergunting rambut dia kembang keriting macam sarang tebuan jadinya. Walau geram macam mana, dia sudah tidak mahu 'bergaduh' dengan  anaknya itu. Dia tidak mahu pisang berbuah dua kali; dan hati kecil Makcik Raja dia harus jaga. Apa-apa fasal yang melibatkan Alang, isterinya itu akan sensitif lebih.  

Sudah lama dia tidak melihat Alang menghabiskan masa dengan menulis puisi-puisi tak berfaedah macam zaman dia belum berkahwin dulu. Yalah, kalau yang 'dipuisikan' sudah menjadi miliknya, tentu tidak ada apa untuk ditulis lagi. Begitulah Haji Yatim berpendapat. Dia seperti tidak percaya sahaja Alang menulis puisi-puisi kemanusiaan menurut kata Nuha. Haji Yatim menyukai menantu perempuannya itu. Walaupun anak senator tetapi pandai bawa diri. Siapa tidak kenal Misi Nuha di Kota Kuala Muda ni. Senyum dia sentiasa manis, sepadan sahaja dengan Alang yang sangat periang.

 Sejak mereka ada, Haji Yatim lebih banyak menghabiskan masanya dengan aktiviti-aktiviti orang kampung. Menemani Makcik Raja ke majlis-majlis ilmu. Sesekali dia ajak Makcik Raja makan mi udang di Sungai Dua atau ke Sungai Petani makan kuetiau kerang. Dulu mana ada masa untuk berdua-duaan begitu. Kerja bendang ni tidak pernah habis. Isterinya pula sibuk dengan anak-anak. Apabila urusan dunia semakin berkurangan, mereka suami isteri mula melebihkan urusan di negeri akhirat. Yalah seperti yang tercatat dalam surah  Al-Munaafiquun ayat sembilan.

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu harta-hartamu dan anak-anakmu melalaikan kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintah-Nya). Barang yang membuatkan demikian maka mereka itulah orang-orang yang rugi.

Oh, dia terlupa pesanan Huda semalam. "Abah jangan lupa ya. Huda mengidam ni. Esok Huda sekeluarga balik buka puasa di rumah." Haji Yatim bergegas ke rumah Abang Lah Teksi. Harap-harap adalah. Anak sulungnya itu mengandung anak kedua. Setelah Majidah cucu Haji Yatim masuk tadika ini baru kali ni Huda diberi rezeki berbadan dua lagi. Berita gembira itu disambut dengan kenduri-kendera. Sekarang ini apa-apa sahaja yang diidamkan Huda, semua ahli keluarga Haji Yatim mahu menunaikan. Kata Mak Cik Raja mereka bakal mendapat cucu lelaki. Itu yang buat Haji Yatim gembira sangat. Anak Baya kedua-duanya perempuan. Anak Zaharan pun perempuan. Dan... Alang dan Nuha masih berdua.

Tengok baru sahaja dia teringat akan terjemahan ayat kesembilan tu, dan dia sepatutnya hendak masuk membaca al-Quran selepas zuhur ni. Tiba-tiba urusan anak sulungnya menjadi penting....

[Bersambung...]        

Catatan:

Selamat berpuasa dan bertarawih pada sebelah malamnya. Ini catatan pertama untuk bulan puasa tahun ini. Kaksu disibukkan dengan kerja yang bertimpa-timpa. Doakan kaksu rajin menulis ya.


Posted at 09:14 am by noorsuraya
Comments (23)  

 
Friday, June 06, 2014
Cadangan -- untuk Anjung Makcik Raja

Assalamualaikum,

Lagi 22 hari nak puasa, terasa sayu sangat. Setiap kali bulan puasa datang, kaksu selalu teringat pada yang telah pergi. Betapa seronoknya berpuasa waktu dulu-dulu. Terkenang zaman kanak-kanak, zaman remaja, sewaktu mereka yang kita sayang masih ada.

Kaksu ingin bercerita fasal dulu-dulu, dengan menulis cerita dari Anjung Makcik Raja ni... mungkin tahun ini kita guna judul yang sama --> Suatu Hari di Bulan Puasa :)

Ini kaksu senaraikan buku-buku kaksu (ada dua yang sedang tulis) dan sesiapa ada cadangan boleh la beritahu kaksu nak tulis fasal siapa dalam cerita tu. Ceritanya tentulah tentang bulan puasa dan raya la. Harap-harap tahun ini kaksu rajin la, jangan hangat-hangat tahi ayam saja.

Contoh:
Panggil Aku Dahlia --> Nak cerita fasal Wadi-Dahlia lepas mereka berkahwin

Semak di SINI

Rumah

Siapa

Daripada Cerita Apa?

Cadangan

1

 

Keranamu Ain...


2

 

Tanah Andriyana

 

3

 

Biru Ungu Cinta

 

4

 

Rindunya Kian Membara

 

5

 

Nyanyian Tanjung Sepi

 

6

 

Surat Ungu untuk Nuha

 

8

 

Jaja & Din

 

9

 

Hati Andriyana

 

10

 

Kebun Mimpi... Ain

 

11

 

Rumah Kecil  di Ujung Padang

 

12

 

Yang Jauh di Pulau

 

13

 

Langsir Biji Remia

 

14

 

Gadisku, Wan Adnin

 

15

 

Cintaku Luruh di Oxford

 

16

 

Kekasih Waktu

 

17

 

Roos dari Negri van Oranje

 


Posted at 05:08 pm by noorsuraya
Comments (14)  

 
Sunday, September 23, 2012
Mandi Bunga?
 

... ~ bunga mandi dgn air yg dicampurkan dgn pelbagai jenis bunga dan dijampi, yg dipercayai dapat mengubati sesuatu penyakit atau dapat menolong anak dara... mendapat jodohnya; -- Dipetik daripada Kamus Dewan (Edisi Empat)

 

Assalamualaikum...

Sekadar nak berkongsi cerita la ni, tanpa ada niat apa-apa, yau. Untuk suka-suka sahaja. Kebetulan teringat fasal hal ini. Mungkin masa sumbang saran untuk tagline cerita Aimi Shahbana ('Alang Rebus Tak Empuk'), kaksu cadangkan tulislah tagline --> Patutnya aku mandi bunga!...

Sewaktu adik kaksu Laili berkahwin, masa tu kaksu sudah di tahun dua, di USM. Semua orang sudah risaulah takut kaksu tak ada jodoh. Kan, si adik dah langkah bendul tu. Padahal, kaksu ni, tuan punya diri, okey sahaja. Ada atau tak ada siapa-siapa, kaksu okey sahaja.

Lagipun, kalau kaksu suka pada sesiapapun, kaksu akan letakkan kod dan padam terus daripada minda. Pandai kan, kaksu selesaikan masalah hati waktu itu; jadi, itulah yang kaksu ajar Wan Adnin buat dan sangat sukses.

Dia memilih untuk mendengar nasihat neneknya: jangan pilih Akhtar. Dan selepas ini dia akan bagi kod pada Akhtar sebagai Encik AA.

Lucu kan?

Haah, ala-ala plat kereta Negeri Perak la pula ni!

Tetapi...

Ada tak hatinya untuk Akhtar?

Dia memilih untuk tidak menjawab soalan hati. Sebab dia sudah membuat keputusan. Dia ingin melupakan Encik AA sebagaimana dia cuba memadamkan ingatannya pada Cikgu AB. ~ [Sumber: Gadisku, Wan Adnin: 170]                                                       

Jadi macam-macam caralah juga orang usahakan. Satunya, cuba atur pertunangan dengan saudara jauh keluarga kita orang. Walaupun masa tu kaksu rasa terkilan dan sedih sangat, sebab rasa tak ada siapa faham hati kecil kaksu ini.

Tapi...

Rupa-rupanya, peristiwa itu membantu kaksu bercerita dalam Nyanyian Tanjung Sepi dengan baik. Cuma kaksu bukannya taat macam Lida, kaksu ni berani la juga kata 'tidak' pada 'kahwin paksa'. Hihihi, kalau tak tentu banyaklah cerita kaksu fasal kahwin paksa saja. Mujur, yang menjadi mangsanya cuma Seera dalam Biru Ungu Cinta, dan Lida dalam Nyanyian Tanjung Sepi. Dan kisah mereka sama-sama tidak berakhir dengan kegembiraan kan.

Sungguhlah kaksu kejam, kan?

Berbalik pada cerita mandi bunga ni...

Suatu hari, kaksu diminta untuk menghadiri majlis perkahwinan sepupu kaksu (sebelah abah) di Alor Setar. Jadi kaksu pun pergilah dari USM, lepas kelas. Kakak ini, sepupu yang kaksu rapat jugalah suatu waktu dahulu. Kalau tak salah, waktu itu kaksu di semester akhir, tahun dua kut.

Sesampai sahaja di rumahnya, emak saudara kaksu sudah pesan. Tak payah mandi di bilik air bawah, mandi guna bilik atas sahaja. Seronok la kaksu, sebab bila kenduri-kendera ini orang ramai, malas nak berebut bilik air bawah. Lagipun emak saudara kaksu ini, anak lelakinya ramai.


       (ini contoh guri - sumber:
       lakaran pelukis untuk kulit buku di atas)

Masuk saja dalam bilik air, seronoknya. Harum sangat. Ada bunga berwarna-warni dalam guri (tempayan besar tempat isi air). Air pun sejuk sangat. Kaksu pun syoklah bermandi-manda, terasa macam duk di Kashmir pun ada.

Lepas tu, kaksu pun tolong la adik kepada kakak sepupu kaksu tu mengemas di atas rumah dan lain-lain. Persiapan untuk majlis akad nikah kakak dia, esoknya.

Tiba-tiba emak dia berkata, (lebih kurang): "Tu la, mak **** buat ayark mandi bunga, bagi anak-anak penakan mandi. Uya dah mandi?"

Mandi bunga ke tu?

Uwaaaa, kaksu tak nak percaya padabenda bukan-bukan macam tu. Tak baik. Kaksu tak bersalah tau. Jodoh kita mohon daripada Allah bukan mandi bunga.

Tapi... sekadar nak bercerita la, lepas tu apa yang terjadi:

Ada budak Kelantan, Perlis, Kedah -- dan ada la 2, 3, 4, orang duk letak hati perasan semua ada. Itu tak masuk yang duk jeling-jeling, pandang-pandang. Kalau kita ni jenis segak lawa tak pa, munasabah la juga, Ni tiba-tiba ada pula peminat seluruh Negeri-Negeri Melayu Tak Bersekutu pula :p.

Fuh, dugaan kan?

Sebab kita benar-benar kena jaga hati ini supaya tak keluar ayat, 'Sebab aku mandi bungakah?' Nauzubillah.

Jadi moral of the story:
        Jodoh tu Allah dah tulis, jangan risau-risau. Soksahlah duk mandi bunga ke, gula ke, coklat (yang manis) ke, rempah ke, tau!

 _________

Ps: Malas nak bercerita fasal kes hampir mandi bunga untuk kali kedua. Mujur kali ini sedar awal. Inche Housmate, saya bercerita ini untuk pengajaran tanpa sebarang niat ya :) 


Posted at 10:43 pm by noorsuraya
Comments (13)  

 
Sunday, August 12, 2012
[8] Suatu Hari di Bulan Puasa...


23 Ramadan: Langkawi

Tanah Andriyana

MENDONGAK ke langit dan melihat betapa cantiknya langit malam ini walau tanpa dihiasi bintang-bintang membuat hati Aliya berasa sedikit berdebar-debar. Subhanallah. Lailatulqadar ke?

Aliya, mencari Malam Seribu Bulan bukannya cukup dengan lihat langit dan beribadat pada malam itu sahaja. Begitulah ayah menasihatinya suatu waktu dulu. Waktu dia kecil-kecil dan nakal; waktu dia malas ke tarawih kerana merajuk dengan ayah!

Kini walau sudah berkahwin, rasa ingin 'menyiasat' langit setiap malam pada sepuluh malam terakhir Ramadan masih tidak berubah. Hadi mungkin tidak sedar akan perangainya itu. Sebab Hadi tahu, sejak dulu pun, Aliya suka memandang langit bulan, bintang dan matahari.

Sebenarnya, bukan apa, kalau ada ciri-ciri Malam Seribu Bulan tu, Aliya ingin beribadat lebih sedikit. Teruknya Aliya ni! Agaknya, kerana itulah dia selalu sahaja terlepas malam itu. Ada sahaja yang menjadi penghalangnya. Sakit perutlah, tidur awallah, terlena dan tak sedarlah, malas pergi tarawihlah sebab Si Natrah cutilah. Seribu satu alasan! Sebab niatnya tak kena. Dia bagai 'berjual-beli' dengan Dia. 'Tunjukkan aku malam itu, aku akan beribadat pada-Mu'. Teruk kan? Perangai Aliya memang sangat teruk.

Astaghfirullah al-Azim. Moga-moga Allah mengampuni dosa-dosanya yang terdahulu dan yang terkini; yang terang dan yang tersembunyi; dan yang sengaja dan tak sengaja. Hati Aliya jadi sebak tiba-tiba, begitu Allah memberi nikmat yang banyak padanya, ibadatnya yang sunat-sunat tu sedikit sangat dia dirikan.     

Aliya dan Hadi berjalan perlahan melintasi rumah-rumah lain melangkah ke kawasan agak jauh tersorok -- ke banglo pemberian keluarga mereka. Banglo reka bentuk rumah Melayu yang cantik itu, di belakangnya ada telaga telaga cinta mereka.

Malam-malam bulan puasa begini, Aliya-Hadi lebih senang berjalan kaki ke surau untuk solat. Selain dapat menurunkan rasa segah di perut lepas berbuka dan makan moreh tadi, mereka juga ada masa untuk berbual-bual - bersendirian.

Isy, isy, isy... macamlah banyak sangat rahsia!

Mestilah. Sebabnya, kalau di rumah mereka sekarang ini sudah adanya si kecil yang memerlukan perhatian, sukarnya untuk berdua-duaan lagi. Apatah lagi, abah dan mama Hadi ada, jadi dengan berjalan-jalan beginilah Aliya-Hadi ada masa untuk bertukar-tukar cinta; kononnya la.

Orang tua Hadi: kini menumpang tinggal di sini sementara rumah mereka dibaiki. Tidak semena-mena sebelum puasa baru ini, ada pokok nyiur menghempas anjung depan dan bilik mereka. Apabila Hadi mempelawa mama tinggal di sini sementara rumah mereka dibaiki, mama dan abah terus setuju. Sejak itulah Aliya jadi perempuan paling rajin dan sopan santun di rumah terutamanya depan mertuanya. Hadi pun sudah memuji-muji dan ingin mencalonkan Aliya sebagai menantu mithali tahun ini. Kata Hadi, kalau calon peringkat dunia pun, Aliya layak!

Mengada-ada Hadi ni, suka sangat mengusik Aliya sesuka hati. Sekarang ini Aliya jadi bimbang kalau-kalau rumah abah dan mama tidak sempat siap untuk raya. Kata abah, alang-alang untuk baiki, mereka ambil kesempatan untuk besarkan sedikit dekat ruang tamu. Tukang dari Siam dengan kuli-kulinya tu, mahu pula bekerja dalam bulan puasa.

Tapi...

Lalu kalau rumah mama dan abah tak sempat siap, semua ahli keluarga Hadi akan beraya di rumah Aliya-Hadi la. Uwaaa, sebenarnya Aliya sudah penat bersopan santun, dia ingin jadi Aliya yang dulu... kalau dia ingin melukis, dia tidak perlu mengemas dan mop rumah terlebih dahulu. Hanya Hadi yang faham tahap 'kemalasan'nya apabila datang bab melukis ni.

Kedua, dia nak masak apa, kalau ramai-ramai datang dan berhari raya di rumah ini. Ketupat dia tak pandai anyam. Kalau dia buat ketupat palas, semua ketupatnya jadi ketupat betina. Kalau dia buat nasi impit, berberai saja sebab dia tak reti nak sukat air. Rendang dan kuah kacang jangan tanyalah. Semua gagal, dapat gred 9!

Esok dia mesti diskus dengan Hadi fasal segala kemungkinan itu, dan pada siapa mereka harus memesan segala juadah hari raya. Kalau perlu 'culik' Mak Wan ke sini, dia mahu Hadi yang memainkan peranan utama. Sebab, Mak Wan sekarang hanya akan lemah dengan pujuk rayu Hadi sahaja. Opps, apa kata kalau culik Tok Chik Nah juga. Nenek tu pandai masak serba-serbi. Masakan barat-timur, utara-selatan, dia cekap semuanya.

Kini Aliya sudah boleh tersenyum dengan misinya... ya misi 'penculikan' ini penting untuknya!

Cengkerik pun tidak berbunyi, dan burung hantu pun diam... malam ini. Mereka berjalan tanpa berkata-kata sejak tadi. Aliya paling resah kalau Hadi diam begini. Kadang-kadang diam Hadi tu kerana dia marah pada Aliya. Cuma dia tak mahu bersuara sehingga marahnya hilang. Sejak jadi ayah, begitulah sikap Hadi. Aliya tak suka, kalau Hadi jadi begini.

"Waktu kecil-kecil dulu Aliya tak dibenarkan ayah ke masjid." Kata Aliya, tiba-tiba.

"Awat?" Hadi bertanya sepatah.

Aliya sudah senyum dalam samar-samar gelap malam.

"Sebab, ayah kata Aliya suka kacau orang solat, buat nakal atas masjid. Kata ayah, kalau di masjid tu dengar suara Aliya sahaja duk mengarah itu ini."

Ya, dulu-dulu dia suka jadi ketua budak kampung ini. Macam-macam mereka buat, dan yang paling manis tentunya 'mencuri' buah manggis di kebun keluarga Hadi. Tertangkap, dan itulah kali pertama dia bertemu dengan bakal 'suami'nya. Dan yang lebih peliknya, kata Hadi... itulah puncanya dia jatuh hati pada Aliya.

Mengarut kan, Hadi ni! Aliya waktu itu baru umur berapa, budak kecil lagi. Mana boleh jatuh hati pada budak kecik, kalau jatuh hati juga... orang panggil lelaki itu lelaki miang. Waktu Aliya kata begitu, Hadi sudah merah muka kerana malu. Kononnya, cinta tak mengenal usia.

Bencilah Hadi ni! Memalukan! 

"Percaya." Jawab Hadi sambil tersenyum.

"Heh, tak baik tau... setuju dengan ayah kata Aliya ni nakal!"

"Dari awal kenal Aliya pun, macam tu la Aliya. Nakal. Manja. Garang. Dan..."

"Dan apa? Malam ni, Aliya tak bangun masak sahur. Merajuk!"

Padahal mana berani Aliya hendak merajuk tak masak depan Dato' Bakhtiar dan Datin Suria. Biar mengantuk sampai tak boleh buka kelopak mata pun, untuk tidak bangun sediakan sahur untuk mertuanya itu tidak pernah ada dalam fikirannya. Biarpun sekarang kedua-dua orang tua Hadi sudah menerimanya, tetapi dia pernah kahwin tanpa restu mereka. Untuk itu, dia mesti pandai ambil hati.

Kerana itu juga, dia sentiasa ingat pesan ibu:

Biar macam mana pun, kena ingat mama dan abah Hadi tak sama dengan ayah dan ibu yang akan sayang pada Aliya biarpun Aliya suka buat perangai pelik-pelik. Hendak ambil hati mertua tak sama dengan ambil hati ibu ayah. Apatah lagi mertua Aliya tu ada ramai menantu lain, jadi Aliya kena pandai bawa diri. Biar jadi menantu kesayangan...

"... bukannya menantu, tapi hantu!" Ini pesan Mak Wan pula, ibu mana cakap pelik-pelik begitu!

Ya ibu, sebab itulah Aliya dengan susah payah duk berlakon jadi menantu baik dan rajin sampai tak ingat dunia. Tangga depan tu, pagi-pagi lagi Aliya berus sampai berkilat. Tapi Aliya penatlah ibu. Aliya penat berlakon gadis baik-baik ala-ala Kajol la, ala-ala Seniwati Sarimah la, ala-ala Angelina Jolie dalam filem tu.

Aliya hendak bermalas-malas dan melukis sahaja. Projek kad raya Aliya pun terbengkalai sejak ada 'duta' dalam rumah.

"Aliya..."

"Ya."  

"Abang, tak tidur malam ni, nak qiamullail... macam ada tanda-tanda Lailatulqadar. Amin." Kata Fitri Hadi. Dia memandang ke langit tanpa bulan dan bintang. Cuaca dingin, tetapi angin tak berhembus pun.

"Aliya mengusik saja. Nanti malam nak makan apa, untuk berjaga?"

"Kopi dengan roti patsagi dah cukup. Aliya tu, jangan sibuk-sibuk di dapur sebab rugi kita biarkan Malam Seribu Bulan berlalu tanpa amal."

"Tapi..."

"Malam ni abah dan mama tidur di hotel abah, sebab Abang Feisal sekeluarga turun Langkawi. Mama tak nak mereka semua datang ganggu kita, mama kasihan pada Aliya yang penat layan mama dan abah, apatah lagi kalau nak layan anak-anak Abang Feisal yang nakal-nakal tu. Tapi, buka puasa esok kita berbuka dengan mereka di restoran abah." Cepat saja Hadi menangkap apa yang ada dalam fikiran isterinya yang 'pemalas' dan suka 'berlakon' rajin tu. Hadi sudah tertawa dalam hati.

Dalam hati Aliya ingin menjerit: Yehaaaaa...

Bukan dia tak suka pada abah dan mama, bukan dia tak mahu melayan mereka. Tetapi, kurang-kurang esok dia tak perlu 'shooting' dan dapat berehat sekejap dan jadi Aliya yang sebenar pula! Tapi, kalau mama ada, dia ada 'pengasuh' pada si kecil, dan kalau tanpa 'pengasuh' itu... mungkinkah dia boleh bergembira?


Teruknya Aliya! Ia, ia, tahu... mama bukannya pengasuh. Tapi seorang ibu! Tapi kenapa susah hendak rasa ibu orang itu macam ibu kita sendiri? Uwaaaa.

"Aliya... malam ni qiamullail ya!"

"Insya-Allah." Ya, dia hamba yang banyak dosa yang tersembunyi dalam hati. ampunilah Aliya, Ya Allah!

----
Ps: rasanya ini siri akhir :) Sebab kaksu akan bergerak berhari raya ke Timur, dan di sana nanti tiada Internet. Terima kasih kerana sudi singgah di rumah kecil ini, Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin.
  Opps, yang bawa tu nanti kaksu tambah kemudian, sebab baru ni blogdrive buat hal lagi.

Sayang: - kaksu -



Posted at 11:16 am by noorsuraya
Comments (10)  

 
Thursday, August 09, 2012
[7] Suatu Hari di Bulan Puasa...


'Under Constructions'

Suatu Hari di Bulan Puasa... [7]
        'Untold Story'

 mentari curahlah warna orenmu

"IMRAN ajak berbuka rumah adik dia esok, Durrah ikut ya."

Ungku Durrah memerhati Haiqal Haji Hambali dengan pelbagai rasa, dia sebenarnya tidak suka ikut Haiqal ke majlis-majlis rasmi Haiqal dengan alasan dia tak reti campur dengan kawan-kawan Haiqal yang pandai-pandai semuanya. Tapi Abang Imran ni, rakan perniagaan Haiqal. Malah pernah jadi rakan serumah Haiqal pula. Lalu, untuk menolak Durrah rasa tidak patut; tidak wajar!

Mata Durrah cepat saja beralih ke arah anak mereka di dalam buai... hmmm, hendak cari alasan apa?

 Hafa Haiqal sudah pun sembuh daripada selesema... jadi alasan apa yang dia harus beri lagi untuk menolak pelawaan Abang Imran yang baik tu? Ini sudah kali kedua, bukan?

"Ya ikut." Durrah mengalah, akhirnya.

"Abang ambil Durrah dan Hafa pukul lima ya, rumah adiknya dekat Sungai Buloh, dekat sahaja kalau ikut tol nanti."

"Nak bawa apa?" sambung Haiqal lagi, sambil menggantikan kemeja ofis dengan baju-T putih dengan seluar trek. 





Posted at 10:39 am by noorsuraya
Comments (2)  

Next Page