Rumah Kecil Tiang Seribu
usah merinjis awan dalam renyai yang merintik... usah menginai gelap malam dengan ungu warna pelangi





TANAH ANDRIYANA (2002) diterbitkan oleh CESB



Sebahagian dari cerita-cerita leluhur mereka Raden Andriyana - Ahmad Fitri diungkap semula pabila Aliya, terserempak semula secara tidak sengaja dengan saudara pupunya, Fitri Hadi... dalam suasana penuh dendam, curiga dan benci. Setelah berpuluh tahun berlalu, kenapa persengketaan keluarga ini tidak pernah luak?
Mungkinkah sejarah sedih bisa berulang ataupun cinta sebenarnya seindah pelangi yang terpamer selepas hujan



GURINDAM JIWA: HATI ANDRIYANA (2007) diterbitkan oleh Jemari Seni Publishing



Tetamu
ke



Rumah Kecil Tiang Seribu
sejak 18 Mei 2004



   

<< August 2012 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

E-Novel
NYANYIAN TANJUNG SEPI (2005)

Oleh: Noor Suraya


NYANYIAN TANJUNG SEPI (2006) diterbitkan oleh CESB



Dang Bersaudara
[Amai][Anis][Ayang][Inoi][Jijah][Kalas][Sari][Nila]


Tukang Ulas Novel
antubuku
novelcintamelayu
perca
seribu satu malam
ANTOLOGI CERPEN
Buat Menyapu si Ayer Mata


SURAT UNGU UNTUK NUHA (2007) diterbitkan oleh JEMARI SENI




"Nuha, benarkah tidak semua ombak akan menemui pantai?

KERANAMU AIN... (2001) diterbitkan oleh CESB


"Bagaimana aku nak berkahwin dengan orang yang aku tidak cintai, Ain? Fahamilah aku, Ain, jika mencintaimu membawa hukuman mati... aku sudah lama mati."
[Nik Ahmad Adam]




BIRU UNGU CINTA (2003) diterbitkan oleh CESB



"Seandainya terus mencintai Seera adalah suatu dosa... ampunilah keterlanjuranku itu, Tuhan. Sekiranya tak dapat mengasihani Dayang itu suatu kesalahan... ampunilah ketidakupayaanku itu, Tuhan."
[Abdul Fattah]


RINDUNYA KIAN MEMBARA (2004) diterbitkan oleh CESB



"Pabila berkata tentang cinta,
angin pun seakan-akan lupa melepaskan dinginnya; mentari seolah-olah cuba menyembunyikan pijarnya; bulan pula jadi malu-malu untuk mengintai bintang-bintang; angin silir jadi berhenti mendesir; dan kita?
Kita... bagaikan tidak teringin jadi dewasa...."
[Dr Farhana Haji Abu Bakar]



If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



rss feed



 
Sunday, August 12, 2012
[8] Suatu Hari di Bulan Puasa...


23 Ramadan: Langkawi

Tanah Andriyana

MENDONGAK ke langit dan melihat betapa cantiknya langit malam ini walau tanpa dihiasi bintang-bintang membuat hati Aliya berasa sedikit berdebar-debar. Subhanallah. Lailatulqadar ke?

Aliya, mencari Malam Seribu Bulan bukannya cukup dengan lihat langit dan beribadat pada malam itu sahaja. Begitulah ayah menasihatinya suatu waktu dulu. Waktu dia kecil-kecil dan nakal; waktu dia malas ke tarawih kerana merajuk dengan ayah!

Kini walau sudah berkahwin, rasa ingin 'menyiasat' langit setiap malam pada sepuluh malam terakhir Ramadan masih tidak berubah. Hadi mungkin tidak sedar akan perangainya itu. Sebab Hadi tahu, sejak dulu pun, Aliya suka memandang langit bulan, bintang dan matahari.

Sebenarnya, bukan apa, kalau ada ciri-ciri Malam Seribu Bulan tu, Aliya ingin beribadat lebih sedikit. Teruknya Aliya ni! Agaknya, kerana itulah dia selalu sahaja terlepas malam itu. Ada sahaja yang menjadi penghalangnya. Sakit perutlah, tidur awallah, terlena dan tak sedarlah, malas pergi tarawihlah sebab Si Natrah cutilah. Seribu satu alasan! Sebab niatnya tak kena. Dia bagai 'berjual-beli' dengan Dia. 'Tunjukkan aku malam itu, aku akan beribadat pada-Mu'. Teruk kan? Perangai Aliya memang sangat teruk.

Astaghfirullah al-Azim. Moga-moga Allah mengampuni dosa-dosanya yang terdahulu dan yang terkini; yang terang dan yang tersembunyi; dan yang sengaja dan tak sengaja. Hati Aliya jadi sebak tiba-tiba, begitu Allah memberi nikmat yang banyak padanya, ibadatnya yang sunat-sunat tu sedikit sangat dia dirikan.     

Aliya dan Hadi berjalan perlahan melintasi rumah-rumah lain melangkah ke kawasan agak jauh tersorok -- ke banglo pemberian keluarga mereka. Banglo reka bentuk rumah Melayu yang cantik itu, di belakangnya ada telaga telaga cinta mereka.

Malam-malam bulan puasa begini, Aliya-Hadi lebih senang berjalan kaki ke surau untuk solat. Selain dapat menurunkan rasa segah di perut lepas berbuka dan makan moreh tadi, mereka juga ada masa untuk berbual-bual - bersendirian.

Isy, isy, isy... macamlah banyak sangat rahsia!

Mestilah. Sebabnya, kalau di rumah mereka sekarang ini sudah adanya si kecil yang memerlukan perhatian, sukarnya untuk berdua-duaan lagi. Apatah lagi, abah dan mama Hadi ada, jadi dengan berjalan-jalan beginilah Aliya-Hadi ada masa untuk bertukar-tukar cinta; kononnya la.

Orang tua Hadi: kini menumpang tinggal di sini sementara rumah mereka dibaiki. Tidak semena-mena sebelum puasa baru ini, ada pokok nyiur menghempas anjung depan dan bilik mereka. Apabila Hadi mempelawa mama tinggal di sini sementara rumah mereka dibaiki, mama dan abah terus setuju. Sejak itulah Aliya jadi perempuan paling rajin dan sopan santun di rumah terutamanya depan mertuanya. Hadi pun sudah memuji-muji dan ingin mencalonkan Aliya sebagai menantu mithali tahun ini. Kata Hadi, kalau calon peringkat dunia pun, Aliya layak!

Mengada-ada Hadi ni, suka sangat mengusik Aliya sesuka hati. Sekarang ini Aliya jadi bimbang kalau-kalau rumah abah dan mama tidak sempat siap untuk raya. Kata abah, alang-alang untuk baiki, mereka ambil kesempatan untuk besarkan sedikit dekat ruang tamu. Tukang dari Siam dengan kuli-kulinya tu, mahu pula bekerja dalam bulan puasa.

Tapi...

Lalu kalau rumah mama dan abah tak sempat siap, semua ahli keluarga Hadi akan beraya di rumah Aliya-Hadi la. Uwaaa, sebenarnya Aliya sudah penat bersopan santun, dia ingin jadi Aliya yang dulu... kalau dia ingin melukis, dia tidak perlu mengemas dan mop rumah terlebih dahulu. Hanya Hadi yang faham tahap 'kemalasan'nya apabila datang bab melukis ni.

Kedua, dia nak masak apa, kalau ramai-ramai datang dan berhari raya di rumah ini. Ketupat dia tak pandai anyam. Kalau dia buat ketupat palas, semua ketupatnya jadi ketupat betina. Kalau dia buat nasi impit, berberai saja sebab dia tak reti nak sukat air. Rendang dan kuah kacang jangan tanyalah. Semua gagal, dapat gred 9!

Esok dia mesti diskus dengan Hadi fasal segala kemungkinan itu, dan pada siapa mereka harus memesan segala juadah hari raya. Kalau perlu 'culik' Mak Wan ke sini, dia mahu Hadi yang memainkan peranan utama. Sebab, Mak Wan sekarang hanya akan lemah dengan pujuk rayu Hadi sahaja. Opps, apa kata kalau culik Tok Chik Nah juga. Nenek tu pandai masak serba-serbi. Masakan barat-timur, utara-selatan, dia cekap semuanya.

Kini Aliya sudah boleh tersenyum dengan misinya... ya misi 'penculikan' ini penting untuknya!

Cengkerik pun tidak berbunyi, dan burung hantu pun diam... malam ini. Mereka berjalan tanpa berkata-kata sejak tadi. Aliya paling resah kalau Hadi diam begini. Kadang-kadang diam Hadi tu kerana dia marah pada Aliya. Cuma dia tak mahu bersuara sehingga marahnya hilang. Sejak jadi ayah, begitulah sikap Hadi. Aliya tak suka, kalau Hadi jadi begini.

"Waktu kecil-kecil dulu Aliya tak dibenarkan ayah ke masjid." Kata Aliya, tiba-tiba.

"Awat?" Hadi bertanya sepatah.

Aliya sudah senyum dalam samar-samar gelap malam.

"Sebab, ayah kata Aliya suka kacau orang solat, buat nakal atas masjid. Kata ayah, kalau di masjid tu dengar suara Aliya sahaja duk mengarah itu ini."

Ya, dulu-dulu dia suka jadi ketua budak kampung ini. Macam-macam mereka buat, dan yang paling manis tentunya 'mencuri' buah manggis di kebun keluarga Hadi. Tertangkap, dan itulah kali pertama dia bertemu dengan bakal 'suami'nya. Dan yang lebih peliknya, kata Hadi... itulah puncanya dia jatuh hati pada Aliya.

Mengarut kan, Hadi ni! Aliya waktu itu baru umur berapa, budak kecil lagi. Mana boleh jatuh hati pada budak kecik, kalau jatuh hati juga... orang panggil lelaki itu lelaki miang. Waktu Aliya kata begitu, Hadi sudah merah muka kerana malu. Kononnya, cinta tak mengenal usia.

Bencilah Hadi ni! Memalukan! 

"Percaya." Jawab Hadi sambil tersenyum.

"Heh, tak baik tau... setuju dengan ayah kata Aliya ni nakal!"

"Dari awal kenal Aliya pun, macam tu la Aliya. Nakal. Manja. Garang. Dan..."

"Dan apa? Malam ni, Aliya tak bangun masak sahur. Merajuk!"

Padahal mana berani Aliya hendak merajuk tak masak depan Dato' Bakhtiar dan Datin Suria. Biar mengantuk sampai tak boleh buka kelopak mata pun, untuk tidak bangun sediakan sahur untuk mertuanya itu tidak pernah ada dalam fikirannya. Biarpun sekarang kedua-dua orang tua Hadi sudah menerimanya, tetapi dia pernah kahwin tanpa restu mereka. Untuk itu, dia mesti pandai ambil hati.

Kerana itu juga, dia sentiasa ingat pesan ibu:

Biar macam mana pun, kena ingat mama dan abah Hadi tak sama dengan ayah dan ibu yang akan sayang pada Aliya biarpun Aliya suka buat perangai pelik-pelik. Hendak ambil hati mertua tak sama dengan ambil hati ibu ayah. Apatah lagi mertua Aliya tu ada ramai menantu lain, jadi Aliya kena pandai bawa diri. Biar jadi menantu kesayangan...

"... bukannya menantu, tapi hantu!" Ini pesan Mak Wan pula, ibu mana cakap pelik-pelik begitu!

Ya ibu, sebab itulah Aliya dengan susah payah duk berlakon jadi menantu baik dan rajin sampai tak ingat dunia. Tangga depan tu, pagi-pagi lagi Aliya berus sampai berkilat. Tapi Aliya penatlah ibu. Aliya penat berlakon gadis baik-baik ala-ala Kajol la, ala-ala Seniwati Sarimah la, ala-ala Angelina Jolie dalam filem tu.

Aliya hendak bermalas-malas dan melukis sahaja. Projek kad raya Aliya pun terbengkalai sejak ada 'duta' dalam rumah.

"Aliya..."

"Ya."  

"Abang, tak tidur malam ni, nak qiamullail... macam ada tanda-tanda Lailatulqadar. Amin." Kata Fitri Hadi. Dia memandang ke langit tanpa bulan dan bintang. Cuaca dingin, tetapi angin tak berhembus pun.

"Aliya mengusik saja. Nanti malam nak makan apa, untuk berjaga?"

"Kopi dengan roti patsagi dah cukup. Aliya tu, jangan sibuk-sibuk di dapur sebab rugi kita biarkan Malam Seribu Bulan berlalu tanpa amal."

"Tapi..."

"Malam ni abah dan mama tidur di hotel abah, sebab Abang Feisal sekeluarga turun Langkawi. Mama tak nak mereka semua datang ganggu kita, mama kasihan pada Aliya yang penat layan mama dan abah, apatah lagi kalau nak layan anak-anak Abang Feisal yang nakal-nakal tu. Tapi, buka puasa esok kita berbuka dengan mereka di restoran abah." Cepat saja Hadi menangkap apa yang ada dalam fikiran isterinya yang 'pemalas' dan suka 'berlakon' rajin tu. Hadi sudah tertawa dalam hati.

Dalam hati Aliya ingin menjerit: Yehaaaaa...

Bukan dia tak suka pada abah dan mama, bukan dia tak mahu melayan mereka. Tetapi, kurang-kurang esok dia tak perlu 'shooting' dan dapat berehat sekejap dan jadi Aliya yang sebenar pula! Tapi, kalau mama ada, dia ada 'pengasuh' pada si kecil, dan kalau tanpa 'pengasuh' itu... mungkinkah dia boleh bergembira?


Teruknya Aliya! Ia, ia, tahu... mama bukannya pengasuh. Tapi seorang ibu! Tapi kenapa susah hendak rasa ibu orang itu macam ibu kita sendiri? Uwaaaa.

"Aliya... malam ni qiamullail ya!"

"Insya-Allah." Ya, dia hamba yang banyak dosa yang tersembunyi dalam hati. ampunilah Aliya, Ya Allah!

----
Ps: rasanya ini siri akhir :) Sebab kaksu akan bergerak berhari raya ke Timur, dan di sana nanti tiada Internet. Terima kasih kerana sudi singgah di rumah kecil ini, Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin.
  Opps, yang bawa tu nanti kaksu tambah kemudian, sebab baru ni blogdrive buat hal lagi.

Sayang: - kaksu -



Posted at 11:16 am by noorsuraya

As
May 24, 2014   04:55 AM PDT
 
Seronoknya! :D
notie
August 14, 2012   08:39 PM PDT
 
Alahaiiiii hadi dah muncul... thanks kaksu terubat rasa hati hik hik hik.

Baik-baik di perjalanan ye. Semuga seronok beraya dengan mak mertua ya. Jangan ikut perangai aliya ye. hehehe
aHaDa
August 14, 2012   07:47 AM PDT
 
Kaksu, kita ada broadband extra...
Balik ni nak buka balik TA dan HA...
Rindu dekat Aliya, Hadi & semua....
iejay
August 13, 2012   06:11 PM PDT
 
Cerita aliya dan hadi selalu evergreen di hati iejay.. Apatah lagi aliya tu nakal sungguh fikiran dia.. Comel je rasa..
Isy.. Ni harus bongkar almari buku mencari buku tanah andriyana..
sooly
August 13, 2012   04:44 PM PDT
 
Kak su...mau beraya di mana? Pulau Duyung ke?
wan empok
August 13, 2012   02:47 PM PDT
 
Selamat bercuti Kaksu. Semoga balik dengan idea yang banyak untuk sambung cerita (terutama cerita Kamal hikhik)
sooly
August 13, 2012   02:02 PM PDT
 
kq su..beraya ke mana?????
pulau duyung ka?
nawwir
August 13, 2012   11:14 AM PDT
 
Kaksuuuuuuuu, kalau saya ada broadband saya bagi kaksu pinjam huhuhuuuu tapi broadband saya Aliyah dah bagi hilang dan saya dah pi potong huwaaaaaaaaa (menkelan ni)

Kaksuuuuuu sambung lagiiii rindunya pada Alia-Hadi, tak cukup lah rasanya entry di atas itu (nawwir yang tamak).
Azizah Mustaffa
August 12, 2012   10:07 PM PDT
 
Kaksu,terima kasih utk coretan ramadhan ni...selamat hari raya aidilfitri,maaf zahir batin..kalau rasa2 nak lajak ke jiran pasir putih...boleh dating....semoga selamat dalam perjalanan pergi balik ye...
masalifah
August 12, 2012   07:20 PM PDT
 
kak Su,
Kalau dari SP ke Pantai Timur atau sebaliknya, singgahlah kt umah ye. On the way je :)
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments




Previous Entry Home Next Entry