Rumah Kecil Tiang Seribu
usah merinjis awan dalam renyai yang merintik... usah menginai gelap malam dengan ungu warna pelangi





TANAH ANDRIYANA (2002) diterbitkan oleh CESB



Sebahagian dari cerita-cerita leluhur mereka Raden Andriyana - Ahmad Fitri diungkap semula pabila Aliya, terserempak semula secara tidak sengaja dengan saudara pupunya, Fitri Hadi... dalam suasana penuh dendam, curiga dan benci. Setelah berpuluh tahun berlalu, kenapa persengketaan keluarga ini tidak pernah luak?
Mungkinkah sejarah sedih bisa berulang ataupun cinta sebenarnya seindah pelangi yang terpamer selepas hujan



GURINDAM JIWA: HATI ANDRIYANA (2007) diterbitkan oleh Jemari Seni Publishing



Tetamu
ke



Rumah Kecil Tiang Seribu
sejak 18 Mei 2004



   

<< July 2012 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
01 02 03 04 05 06 07
08 09 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

E-Novel
NYANYIAN TANJUNG SEPI (2005)

Oleh: Noor Suraya


NYANYIAN TANJUNG SEPI (2006) diterbitkan oleh CESB



Dang Bersaudara
[Amai][Anis][Ayang][Inoi][Jijah][Kalas][Sari][Nila]


Tukang Ulas Novel
antubuku
novelcintamelayu
perca
seribu satu malam
ANTOLOGI CERPEN
Buat Menyapu si Ayer Mata


SURAT UNGU UNTUK NUHA (2007) diterbitkan oleh JEMARI SENI




"Nuha, benarkah tidak semua ombak akan menemui pantai?

KERANAMU AIN... (2001) diterbitkan oleh CESB


"Bagaimana aku nak berkahwin dengan orang yang aku tidak cintai, Ain? Fahamilah aku, Ain, jika mencintaimu membawa hukuman mati... aku sudah lama mati."
[Nik Ahmad Adam]




BIRU UNGU CINTA (2003) diterbitkan oleh CESB



"Seandainya terus mencintai Seera adalah suatu dosa... ampunilah keterlanjuranku itu, Tuhan. Sekiranya tak dapat mengasihani Dayang itu suatu kesalahan... ampunilah ketidakupayaanku itu, Tuhan."
[Abdul Fattah]


RINDUNYA KIAN MEMBARA (2004) diterbitkan oleh CESB



"Pabila berkata tentang cinta,
angin pun seakan-akan lupa melepaskan dinginnya; mentari seolah-olah cuba menyembunyikan pijarnya; bulan pula jadi malu-malu untuk mengintai bintang-bintang; angin silir jadi berhenti mendesir; dan kita?
Kita... bagaikan tidak teringin jadi dewasa...."
[Dr Farhana Haji Abu Bakar]



If you want to be updated on this weblog Enter your email here:



rss feed



 
Saturday, July 21, 2012
Rindu untuk Menulis Blog Datang Lagi...

Apa sudah jadi dengan rancangan - Anjung Mak Cik Raja?



Seperti sebuah rancangan TV juga, kali ini ada sedikit perubahan pada ruang yang hanya muncul setahun sekali (atau dua kali) ini hahahaha. Kononnya, rajinlah sangat hendak menaip cerita zaman dulu-dulu yalah, zaman puasa dulu-dulu, terutamanya fasal makan minum...

Tapi hari ini... tiba-tiba kaksu teringat pula hendak meneropong segala makcik-makcik dan tok-tok serta cik-cik adik ini sedang buat apa?

Rumah

Siapa?

Daripada cerita apa?

  1.  

Puan Aisya (emak Haris)

Keranamu Ain...

  1.  

Mak Wan atau mungkin Andriyana?

Tanah Andriyana

  1.  

Puan Zawiyah (emak Kamal)  dan Puan Azah (emak arwah Seera)

Biru Ungu Cinta

  1.  

Rumah keluarga Mak Lang Farhanah di Kaki Bukit Perlis

Rindunya Kian Membara

  1.  

Kak Mah (pembantu rumah Aqmar) ataupun Mak Teh atau Mak Tam atau emak Khalida. Hmm siapa yang tinggal di situ ya?

Nyanyian Tanjung Sepi

  1.  

Mak Cik Raja

Surat Ungu untuk Nuha

  1.  

Mak Bibi atau Tasneem

Panggil Aku Dahlia

  1.  

Emak Din dan Dr Haslinda  

Jaja & Din

  1.  

Nenek berbangsa Gujerat Duha dan tok Melayu dia

Langsir Biji Remia


Kak Ijah dan Tok Bonda

Gadisku, Wan Adnin

  1.  

Manjalara

Hati Andriyana (Gurindam Jiwa)

  1.  

Datin Nik Nora

Kebun Mimpi (Kebum Mimpi)

  1.  

Hajah Halima (di Pulau Duyong) atau Dewi Arini (di Bandung)

Rumah Kecil di Ujung Padang (Pelangi)

  1.  

Tok kepada Piyah

Yang Jauh di Pulau (Damai)

Status sang penulis: pukul 5.00 ptg baru ada balang buah kurma atas meja.

Okey kaksu akan menyapu sawang Rumah Kecil Tiang Seribu ini dahulu, alahai sudah lebih setahun tak menaip di sini. Rupa-rupanya sawang dia punyalah banyak, sampai Spiderman pun takut nak singgah.

Siapa ada cadangan kita nak singgah rumah siapa dahulu?

Selamat berpuasa pada semua yang sudi singgah di rumah kecil kaksu ini. Maaf zahir dan batin. Tiba-tiba ada rasa rindu pada 'kenangan' suatu waktu dahulu. Suatu waktu dulu... macam di sinilah rumah kedua kaksu, hari-hari wajib singgah dah tengok siapa yang datang.

Aduhai, rindu pada kawan-kawan yang suka berkicau dan mengusik... itu!

Insya-Allah jumpa lagi.

Sayang,

- kaksu -


Posted at 05:01 pm by noorsuraya

cik nana
March 20, 2015   11:14 PM PDT
 
Asslmualaikum kak su, selamat kembali..nak baca sambungan kat rumah jaja & din .. rindu pada kisah diorang ..huhu
Syuk
August 7, 2012   08:53 AM PDT
 
Salam...

TQ Kak Su...

Rindu sampai belek dan baca semula buku-buku tersebut yang di simpan rapi di atas rak...
Nacha
July 28, 2012   06:03 PM PDT
 
kaksu.. kisah mas jojo aka mas heru tamau selitkankah? hehehe
kaksu
July 23, 2012   07:22 PM PDT
 
wan empok, notei, adra... macam dejavu... oh, tidak!
adra
July 22, 2012   07:54 PM PDT
 
rindunya nostalgia itu!
notie
July 21, 2012   10:18 PM PDT
 
Kak su rumah sapa pun tak kisah asalkan kenangan puasa di rumah mereka mengimbau kenangan berposa dolu2.
wan empok
July 21, 2012   08:07 PM PDT
 
oo tak apa. Tadi komen tak sempat nak tengok komen sebelum ni kunun nak kejar balik kampung. Rumah mak Aqmar pun okey asal lambat laun jenguk Kamal bangun sahur sorang-sorang. Kesiannya Kamal huhu
kaksu
July 21, 2012   06:12 PM PDT
 
Maaf Cik Empok, Masalifah dah cup dulu :p Lagipun, rasanya Seera belum sempat pun berpuasa di rumah Kamal huhuhu.
wan empok
July 21, 2012   06:05 PM PDT
 
rumah Kamal dulu boleh?
kaksu
July 21, 2012   05:44 PM PDT
 
Masalifah, insya-Allah... esok kita singgah rumah mak Aqmar dulu... kaksu tulis waktu Lida masih jadi menantu dia ya :)
masalifah
July 21, 2012   05:42 PM PDT
 
Slmt kembali kak su. Rindu kicauan kak su di sini :)
Singgah la rumah mak Aqmar dulu...hehe
kaksu
July 21, 2012   05:42 PM PDT
 
Tq... Zeehan, yang penting kena masuk opis dapur dulu :)
zeehan
July 21, 2012   05:39 PM PDT
 
selamat kembali kak su...
 

Leave a Comment:

Name


Homepage (optional)


Comments




Previous Entry Home Next Entry